Varmekabler

Nexans’ blå er fortsatt blå, men også mer klimavennlig

29. sep. 2022

Nexans’ blå varmekabel har vært Norges mest populære fordi den har vært så enkel å jobbe med. Nå bytter kabelen navn til TQXP og nyheten er lett bedre.

– Nå er det TQXP som gjelder, forteller fabrikksjef Torbjørn Blomsnes i Nexans.

Som en del av målet om å bidra til bærekraftige bygg, har Nexans utviklet mye lettere varmekabler med nye materialer. Markedslederen TKXP erstattes med TQXP. Det nye produktet ser akkurat ut som det gamle og er like leggevennlig, men er til gjengjeld lettere og dermed bedre å jobbe med.

– Vi har ønsket å lage et mer miljøriktig produkt og har derfor erstattet blyet med andre løsninger, sier Blomsnes.

Sjekk ut TQXP her

Steinalderløsning fjernet

Bly er en utmerket varmeleder, men den viktigste jobben den gjør i varmekablene, er å sørge for at kabelen «ligger død». Det vil si at den blir holdt strak og nede av blykappen, og ikke bukler seg og kommer opp gjennom gulvet når toppdekket legges på. Dette, sammen med norskprodusert kvalitet i toppsjiktet, har gitt «den blå» et kvalitetsstempel få andre kan skilte med.

Men nå var det altså på tide med endringer. Ved å legge om produksjonen via mange små grep (og noen litt større), har Nexans klart å få kablene til å oppføre seg pent uten å bli tvunget til det av store mengder bly, som i dag må kunne kalles en steinalderløsning. Mens blåfargen til kabelen er den samme velkjente, er volumet – altså tverrsnittet – til kabelen er nesten halvert.

– Ett av mange tiltak som har gjort dette mulig å få kabelen til å oppføre seg pent, er en ny, glødet jordledning med flere, tynnere og løsere slåtte tråder enn før. Dette og andre tiltak gjør at kabelen ligger «død», og har langt på vei de samme egenskapene som den gamle kabelen, sier Blomsnes.

Og i tillegg blir altså vekten redusert til under en tredel, noe som gjør at kabelen blir lettere å transportere og lettere å legge.

Langt mindre fotavtrykk

Nexans’ salgsdirektør Jon Seip ser fram til å kunne levere det nye produktet, og ser også andre fordeler for miljøet, montøren og sluttbrukeren.

– Nye konsepter gir nye muligheter, sier han.

– Og vi bør se lengre enn bare utfasingen av bly. Bly er dyrt, og dermed kan kablene nå bli litt billigere. Bly er naturligvis tungt, og transporten er dyr og ressurskrevende. Håndteringen på arbeidsplassen blir lettere for montørene. Man kan dermed legge større varmeflater, og likevel bære mindre. Dette har gitt mulighet for å utvikle nye og større monteringssett.

Han er også stolt over de andre fordelene som Nexans-kablene allerede har.

– Mange blir forbauset når de får høre at det store, internasjonale selskapet Nexans har sitt utspring i en over 100 år gammel norsk kabelprodusent, og at vi fremdeles leverer norskproduserte kabler til hele verden – inkludert de blå varmekablene. Det er ikke slik at alt skjer i Kina. Så vi har ikke bare kortreist mat i Norge, men også kortreist kabel! Og da blir også kundebehandlingen kortreist.

Gjør det skikkelig

Enten man snakker om enorme, oversjøiske kabler eller et lite varmekabel-sett til et dusjrom, har Nexans opparbeidet seg et renommé som premium-leverandør.

– Både kundene og el-fagfolkene i Norge er opptatt av kvalitet, og tar ikke til takke med løsninger som er «nesten bra nok», forteller Seip.

– Bygger du et baderom til flere hundre tusen, bør du være trygg på at varmekablene i gulvet under investeringen din vil fungere i mange, mange år.

– Mye av dette har vi lært oss under litt barske, nordlige forhold, der ting går raskere i stykker enn lenger sør på kloden, forteller teknisk sjef Geir Holberg.

– Vi i hvert fall lært mye om å gjøre ting skikkelig siden starten i 1915. Og det fortsetter vi med, sier Holberg.

Les om den nye varmekabelen TQXP her