Varmekabler

Kabelproduksjon i DNA-et

23. aug. 2022
Jon Snesrud i Nexans står foran en trommel med den blå TQXP-varmekabelen

Produksjonssjefen har vært i samme selskap i 50 år. Erfaringene hans er gull verdt nå som den største varmekabel-nyheten på mange år lanseres.

Jon Snesrud startet i Nexans i 1972 som lærling, og har deretter gått gradene i konsernet. I løpet av 50 år har Nexans endret seg fundamentalt fra manuell fabrikkering og trekking av kabler, til dagens avanserte og automatiserte produksjon. Antall ansatte har gått fra 4000 i 1972 på STK sin hovedfabrikk på Økern, til 120 i dag på en av selskapets spesialfabrikker som i dag er på Langhus.

- Helt fra vi startet fabrikken har vi fokusert på å bli gode på spesialisert industriproduksjon. Det handler hele tiden om å jobbe smartere for å være så konkurransedyktige som mulig. Mye av dette handler om logistikk og hvordan vi hele tiden må få inn råstoffene til riktig tid. Det er en kjent sak at det er kostbart å produsere i Norge, hvor vi har opptil 20 prosent høyere lønnsutgifter. Derfor må vi jobbe smartere enn alle andre, og der har vi lyktes, sier han.

Nexans har lansert sin største nyhet på mange år. Bli kjent med den nye varmekabelen TQXP her

Høy grad av automatisering

En del av suksessoppskriften er en flat organisasjonsstruktur. Skiftene kjøres uten mellomledere, og de ansatte får god opplæring og definert ansvar for egen arbeidsdag. Like viktig er den avanserte og moderne produksjonsparken og maskinene.

- Produksjonslinjene er oppgradert med smarte styringssystemer, og leverer høy industriell kvalitet. For å sikre at vi hele tiden jobber smartere, heves automatiseringsgraden stadig, sier han.

I produksjonshallen finnes hundrevis av maskiner med ulike formål, og hele seks avanserte ekstruderlinjer i tillegg til maskiner for kondensering og innpakking, sier Snesrud.

I år runder han 30 år som produksjonssjef i selskapet.

Tror på folka

Fabrikken på Langhus er en av verdens mest avanserte for produksjon av alt fra industrielle til spesialiserte kabler, inklusive varmekabler. Hver dag går det 70-80 tonn ut dørene.

Det produserer fra to til tre skift i fabrikken, litt avhengig av sesong og aktiviteten er størst fra april til oktober.

Fabrikken har lenge vært en bedrift som gir unge mennesker – og de som står utenfor arbeidslivet – muligheten til å lære seg et fag.

- Vi er opptatt av å få folk ut i arbeid, og tar gjerne inn unge lærlinger. De fleste kommer inn som sesongarbeidere, og de som står på og er flinke, tilbyr vi fast jobb, sier han.

Produsert for norske forhold

Snesrud er nøye med å poengtere at Nexans er en kvalitetsleverandør som legger store ressurser i å lage produkter for norske forhold.

- Produktene skal fungere best mulig på norske byggeplasser og er tilsatt komponenter som gjør at kablene er særlig godt tilpasset det klimaet vi har her. Vi har tatt med oss det beste fra de internasjonale kravene og lagt til det som kreves for å ha det beste produktet for norske forhold, sier han.

Nexans var først i verden med patent på en varmekabel tilbake i 1927, og denne nytenkingen har fulgt selskapet siden.

- Vi jobber hele tiden med å skape løsninger som er bedre enn de som allerede finnes på markedet.

En av selskapets seneste innovasjoner er at kablene har skjulte skjøter; altså glatt kappe over skjøtene.

- Denne funksjonen er vi alene om på markedet. Den gir enklere arbeidsforhold, bedre kvalitet i gjennomføringen og færre feilkilder for de som installerer, sier han, og presiserer at den lokale tilknytningen er gull verdt i ettermarkedet når kundene trenger rask tilgang til produsenten.

Frihet til å lage det beste

Fleksibilitet er blant årsakene til at Snesrud har trivdes så godt i så mange år.

- Vi har alltid fått midlene og mulighetene til å utvikle driften og forske fram de beste løsningene for installatørene. Vi skal bidra til å elektrifisere fremtiden, og derfor er vi opptatt av å tilby de beste produktene, sier han.

I utviklingen av nye produkter er produksjonsavdelingen tidlig inne i prosessen, og en sentral del arbeidsteamet.

- Dette er viktig, fordi vi da tidlig kan gjøre oss opp en mening om hva som kan produseres med utstyret vi har, og planlegge eventuelle nye produksjonsprosesser. Ved å være med i hele prosessen sørger vi for raskere produksjon av både prototyper og det endelige produktet når det skal masseproduseres, sier han.

Skal alltid heve lista

Produksjonsteamet har hele tiden en ambisjon om å finne nye metoder og teknikker som gir smartere og mer bærekraftige prosesser i produksjonshallen.

- Vi må hele tiden heve listen og skape nye standarder for hva som gir de beste arbeidsforholdene for norske elektrikere.

Innovasjonskulturen bidrar også til høy trivsel og lite gjennomtrekk på arbeidsplassen.

- At folk ikke slutter her, bidrar til et veldig godt arbeidsmiljø, og ikke minst tryggere produksjon. Vi prøver hele tiden å gjøre det som er best for de ansatte, for jo bedre de har det, desto høyere kvalitet blir det på produktene, sier han.

Det gjelder også for den nye blå varmekabelen TQXP, som erstatter markedslederen TKXP.

- Vi har jobbet med å erstatte blykabelen i flere år, og vært særlig opptatt av å få til like gode eller bedre leggeegenskaper. Her har vi jobbet sammen med installatører i utviklingen og fått til et meget godt produkt som gir enda bedre arbeidsforhold for installatørene.

Les mer om nye varmekabelen TQXP her