Varmekabler

Det kan være dyrt og farlig å «spare» på el-jobben

27.jun.2022
Stein Devold-Haagensen

Stein hjelper de som har en klage på varmekabelen. Hans kjærlighet for faget gagner de firmaene som driver seriøst.

Etter å ha jobbet som elektriker siden 1985 og installatør Gr L siden 1999, startet Stein Devold-Haagensen for noen år siden som produktkonsulent for varme og installasjon i Nexans. Her har han et særlig ansvar for ettermarkedet og reklamasjoner.

- Jeg håndterer reklamasjonene på alle våre kabler i tillegg til tekniske beregninger og tolkning av forskrifter innen elektrofaget. Jeg hjelper alt fra vanlige forbrukere, forsikringsselskap, grossister og installatørene selv. Ved en reklamasjonssak hvor det er tvil om årsak til havari lar vi tvilen komme klager til gode, fordi vi ønsker å ha så høy kundetilfredshet som mulig, sier Devold-Haagensen.

Men hvis det ikke kan legges frem dokumentasjon på hvem som har utført det opprinnelige elektrikerarbeidet, blir klagen blankt avvist. Det samme gjelder når installasjonsveiledningen åpenbart ikke er fulgt.

- De fleste feilene skyldes ofte dårlig utført arbeid, gjerne av huseier selv eller en ukvalifisert «håndverker». Derfor får vi mange gode tilbakemeldinger fra elektroinstallatører som er glade for at vi stiller tydelige krav til at det skal være fagutdannede elektrikere ansatt i en DSB registrert bedrift som installerer våre produkter. Det bidrar til mindre ufaglært arbeid i bransjen, sier han.

Nexans har nå lagd en ny versjon av markedets beste varmekabel. Sjekk ut den nye TQXP her.
 

Klagene gir bedre produkter

Jordfeil eller brudd i ledere er de hyppigste feilene som oppstår i installasjonskablene eller varmekablene. Men det kommer også inn andre typer klager, som skader på emballasjen.

- Den største utfordringen med å finne feilene på en varmekabel, er at den er støpt ned i gulvet. Om den skal tas opp og undersøkes i sin helhet, vil både den og gulvet ødelegges av det. Derfor lar vi klagen gå gjennom hvis vi ikke er 100 prosent sikre på det skyldes en kundefeil, sier han.

Fordi han sitter i produktavdelingen og rett ved produksjonen på Langhus, er innsikten fra reklamasjonene gull verdt for å forbedre produktene.

- Jeg er i daglig kommunikasjon med teknisk avdeling her på Langhus og de som jobber med å forbedre produktene.

Et eksempel på dette er hvordan Nexans byttet ut endeavslutningen på kablene til noe som har vist seg å være mye mer robust og holdbart.
 

Det går galt når fysiske lover utfordres

Devold-Haagensen møter kundene på sitt beste og verste. Noen ønsker saklige og rasjonelle diskusjoner, og legger fram klagene sine på en overbevisende måte. Andre er mer drevet av følelser.

- Det blir noen diskusjoner knyttet til erstatninger, og ingen liker å tape penger fordi de har gjort en feil. I slike tilfeller kan samtalene være utfordrende, men jeg kan sette meg inn i installatørenes situasjon med tanke på tapt fortjeneste siden jeg også har hatt et daglig virke i tidligere arbeidsforhold hvor dette var tema. Derfor har jeg evne til å beholde fatningen i slike tilfeller.

- Vi lever av ettermarkedet og kundetilfredshet, poengterer han.

Det kan også komme inn klager som ikke kan godkjennes.

- Når vi kan bevise at noen har brutt installasjonsveiledningen og ikke tar hensyn til for eksempel Ohms lov, er det åpenbart at klagen ikke kan godkjennes.

Eksemplene på dette er at det er brukt en ènleder varmekabel med for lav motstand i feks snøsmelteanlegg eller takrenneanlegg, slik at kabelen smelter av varmeutviklingen.

- Når det er ikke tatt hensyn for varmeutviklingen, kan skadene fort komme opp i millionklassen. Den klassiske feilen er at noen ikke forstår hva en varmekabel er, og derfor ikke kjenner til de farene som kan oppstå, sier han.
 

Takrenna som ødela tre leiligheter

Devold-Haagensen er ofte ute på befaring for å vurdere skadene. Et av de verste eksemplene han har sett stammer fra en bygård i Oslo, der loftetasjen var bygd om til leiligheter. På en av disse var det bygd loftterrasser der vannavrenning skjer gjennom et sluk og avløpsrør ned i taket i leiligheten under og ut i takrenne. I denne var det lagt varmekabler for å unngå at vannet frøs om vinteren, samme kabel som i takrenna. Desverre hadde ikke installatør tatt hensyn til at røret fra takrenna og opp i sluket var termisk isolert i tillegg til at røret lå i isolert tak.

- Utfordringen var at det ikke var tenkt på maksimal watt per meter på varmekabelen, og resultatet ble at avløpsrøret smeltet. Slike avløpsrør smelter ved 90 grader, og en feil på installasjonen av varmekabler kan skape høyere temperaturer enn det, forteller han.

Resultatet ble vannskade inn i leiligheten under da regnvannet fra terassen rant ut av det smeltede røret. Fordi han som bodde der var på langtidsferie i Spania, gikk lekkasjen først ned i etasjen under, og spredte seg deretter også ned til neste etasje.

- Dette var en bygård bak slottet der tre leiligheter måtte totalrenoveres. Skadene førte til kostnader på mange millioner kroner. Denne klagen tok vi ikke til følge, sier han og gjentar viktigheten av å bruke Nexans sine ansatte for vurderinger og tips hvis man er usikker på valg av kabel. Vi er bare en telefonsamtale eller en mail unna. Send gjerne forespørsler og tegninger til varme@nexans.com og vi skal hjelpe til med løsninger, sier han.

Andre hyppige feil er at kabler legges ujevnt eller at lengden på kabelen er feilberegnet.

- Hvis det som er til overs kappes av øker effekten, ref Ohms Lov, og man får en varm leder som skaper stor brannfare oppe i veggen hvis den kappes i feil ende. Jeg har selv sett hvordan dette fører til at rør og treverk har begynt å forkulle inne i veggen. Varmekabler skal beregnes og installeres av de som kan jobben sin, sier han.

Følg monteringsanvisningen for å være trygg

Devold-Haagensen presiserer at varmekabler er trygge, og en god kilde til komfort i hjemmet når installasjonen gjøres forskriftsmessig og installasjonsveiledningen følges.

Han er derfor glad for at bransjen står sammen i innsatsen mot ufaglærte som installerer varmekabel.

- Vi må stå sammen i bransjen for å sikre at kundene velger installatører som leverer kvalitet. Fagfolk må gjøre jobben.

Han poengterer at den nye varmekabelen TQXP fremdeles har alle de gode leggeegenskapene som forgjengeren var kjent for, men er blitt mye enklere å jobbe med fordi nye materialer har gjort den lettere å bære og håndtere.

- Det er den gode relasjonen vi har med markedet som gjør at vi skal beholde posisjonen som markedsleder, også med vårt nye produkt TQXP, sier han.

Les mer om TQXP som nå har erstattet TKXP

Meld deg på nyhetsbrevet vårt

Meld deg på for å motta ny informasjon om produkter, oppdateringer og nyttig innhold direkte fra oss.

Meld deg på!

Kontakt oss

Tema som du ønsker mer informasjon om:

Påkrevde felter*

Vennligst sjekk det du har lagt inn for feil

E-postadresse må inneholde @ tegnet

Personlig databeskytter

Det er din rett å nekte behandling og analyse av dine personlige data, og deres bruk til markedsføringsformål

Tusen takk!

Takk for at du kontaktet oss, vi tar kontakt med deg snarlig.

Feil

En feil har skjedd. Vennligst prøve igjen.

Lukk