Kraftdistribusjon

Vi bidrar til elektrifisering av fremtiden - også ut i de små øysamfunn

25. jan. 2022

På det vesle øysamfunnet Gåsvær i Solund kommune ble sjø, vind og måkeskrik akkompagnert av duren til opptil flere dieselaggregat i sommer. Årsaken var at den gamle sjøkabelen fra 1964 ut til øya sviktet, og dermed ble de uten strøm.

Men BKK Nett kom med tidenes julegave, og en ny sjøkabel ble lagt i desember 2021.

Nexans’ fabrikk i Rognan leverte her, på oppdrag fra BKK Nett, en 8 km lengde med TXRA 24 kV 3x25 mm². Her er også lagt fiberkabel i viklerommene. Seløy Undervannsservice AS hadde oppdraget med å installere sjøkabelen ut til Gåsvær.

Det var meget kaldt på kaia, -17 °C, den dagen kabelen skulle losses ombord. På grunn av kulden, og for å rekke levering i tide, måtte spesialtiltak iverksettes. PEX-isolert kabel bør ikke håndteres ved temperaturer lavere enn -10 gr C°, derfor måtte hele kveilen med kabel varmes opp over 40 timer før den ble spolt ombord.

Så håper vi at vår strømkabel bidro til en litt enklere hverdag for det lille øysamfunnet, og forhåpentligvis også litt lykkeligere.

Du kan også lese mer om saken på NRK sine nettsider: