Kundehistorie - NEAS AS

Gjør utvikling mulig

  • STED/LOKALISERING
    Norge
  • PARTNERSKAP
    E-verk
  • Løsning
    Smarte kabler

Det ligger i ryggmargen på hele organisasjonen. For å sikre befolkningen nødvending infrastruktur, står langsiktighet og varighet sentralt hos NEAS.

– Vi er en organisasjon som er klar over at vi har et samfunnsansvar. Skal vi kunne ta det ansvaret, må vi tenke langt fram, sier divisjonssjef for nett i Nordmøre Energi AS (NEAS), Tormod Stene.

Viktig infrastruktur
Kristiansund kommune og fire andre omkringliggende kommuner er majoritetseiere i NEAS, noe som innebærer at e-verket skal sikre infrastruktur til rundt 26.000 nettkunder.

– Eierne er opptatt av å være en aktør som står ansvarlig for en samfunnsøkonomisk veldig viktig infrastruktur. Samtidig har vi en plikt til å sikre befolkningen i grisgrendte strøk tilgang til den samme infrastrukturen, sier Stene.

Sikrer varighet
NEAS har både energiomsetning, kraft- og bredbåndssalg i sitt konsesjonsområde. Per i dag forsyner de 16.000 innbyggere med bredbånd.

– Bredbåndsandelen er den forretningsdelen som vokser mest, forteller Stene.

Organisasjonen har lenge sett behovet for å samordne de ulike forretningsområdene. Når det graves en grøft, har det derfor vært viktig å fylle grøfta med muligheter ut over dagens behov. Det bidrar til å sikre anleggenes varighet.

– Både pris og kvalitet er viktig for oss. Det er blant grunnene til at vi siden 2007 har valgt å bruke Nexans smartkabler, sier han.

Fyller viklerommene
Avdelingsleder Arnt Viktor Hansen, som er ansvarlig for å planlegge utviklingen av nettstrukturen, samarbeider tett med Kjetil Hansen, leder for bredbåndsseksjonen.

– Det er store anleggsbesparelser ved å kun legge ett produkt som inneholder flere funksjoner. Blant annet slipper vi å gange trommelantallet med tre, sier Arnt Viktor Hansen.

Nexans O-kabel, eller smartkabel, utnytter viklerommene i den snodde kraftkabelen. Dermed kan kraftkabel, tomme rør, rør med ferdig innblåst fiber eller cuwire, integreres i ett og samme produkt.

Kundene kan da legge til produkter som skal være påspunnet kabelen etter behovet for de enkelte anlegg.

– Vi har valgt å legge rør i alle tre viklerommene. I dag blåser vi fiber i det ene røret, mens de to andre er til framtidig bruk, sier Kjetil Hansen som viser til NEAS sin visjon om å gjøre utvikling mulig.

Regionsjef Trond Nesbakken forteller hvilke fordeler det kan gi ved å velge smarte kabelløsninger fra Nexans.
Regionsjef Trond Nesbakken forteller hvilke fordeler det kan gi ved å velge smarte kabelløsninger fra Nexans.

Forbrukervennlig
De ulike seksjonene i NEAS deler anleggskostnadene. Det innebærer også at de deler grøftekostnadene.

– Trasékostnadene overstiger langt materialkostnadene. Det gjelder å grave en smalest mulig grøft, og få mest mulig materiell ned i grøfta, sier Arnt Viktor Hansen.

Ved å samle de ulike funksjonene i smartkabelen, oppnår de derfor store økonomiske fordeler. Trekkekostnadene kan deles på det antall kabler og rør som legges integrert.

– Det handler om å få ned prisen for forbrukeren, sier han.

Hindrer skader
Varigheten på infrastrukturen er en annen side av behovet for å gjøre framtidig utvikling mulig. Det innebærer både å legge fysisk til rette for infrastruktur utover dagens behov, og at infrastrukturen er av høy kvalitet, og dermed har lang levetid.

– Vi vet at Nexans benytter seg av en stivere kvalitet og større dimensjon på rørene enn konkurrentene. Det sikrer at det i framtida vil bli lettere å blåse fiber i etablerte rør, sier Kjetil Hansen.

Han legger til at siden rørene også ligger godt beskyttet i viklerommene, er sannsynligheten for skader, både i anleggsfasen og når produktet er etablert i jorden, redusert. Riktige rør i viklerommene på kabelen fører dessuten til cirka 30 prosent mindre friksjon ved trekking i rør, og dermed bruk av mindre trekkrefter.

– Vi har ikke hatt noen skader på rør på Nexans sine O-kabler, sier han.

Opplæringskurs
Siden 2010 har NEAS lagt ned mer enn 10.000 meter med 24 kV O-kabel fra Nexans, av ulikt tverrsnitt, pr år. For 1 kV er volumet oppe i cirka 250.000 meter totalt siden oppstarten.

– Vi har ikke hatt reklamasjoner eller avvik på materiell, forteller Stene.

I den grad energiverket har hatt utfordringer, har det vært i utførelsen. For å sikre kvalitet i utførelsen, har NEAS benyttet seg av Nexans sin kompetanse, og arrangert opplæringskurs for entreprenører.

– Vi pålegger alle entreprenører som skal jobbe for oss å delta på kurs i kabel og trommelhåndtering. Det har gjort underverker, sier Stene.

Han hevder at kvaliteten på kabelleggingen har stor betydning for levetiden på anlegget.

– Det er positivt at Nexans stiller med kompetanse på kursene, sier han.

Kontakt oss

Tema som du ønsker mer informasjon om:

Påkrevde felter*

Vennligst sjekk det du har lagt inn for feil

E-postadresse må inneholde @ tegnet

Personlig databeskytter

Det er din rett å nekte behandling og analyse av dine personlige data, og deres bruk til markedsføringsformål

Tusen takk!

Takk for at du kontaktet oss, vi tar kontakt med deg snarlig.

Feil

En feil har skjedd. Vennligst prøve igjen.

Lukk