Bygningsinstallasjon

Elektro Nord har gode erfaringer med den halogenfri kraftkabelen Nexans IFSI EASY

7. sep. 2023
Installatør som installerer kabelen IFSI EASY

Foto: Elektro Nord

Med den vakre Trondheimsfjorden og sine viktigste råmaterialer i nær beliggenhet, ligger MM FollaCell AS ideelt til. Fabrikken som ligger i Fallafoss i Steinkjer kommune er en stor industriaktør i nærmiljøet og produserer og leverer papirmasse for det europeiske markedet.

Da fabrikkområdet skulle få et nytt tilbygg til det bestående servicebygget - med utvidelse av kontor, nytt spiserom og nye garderober - fikk Elektro Nord AS jobben med installasjon av tilbygget som inkluderte trekking av kabler.

Jobben var ikke bare lett og kom med flere utfordringer.

– Det var et langt kabelstrekk som skulle både høyt opp i lufta på en kabelbro og trekkes i rør i bakken. Totalt over 200 meter med kabel ble trukket, forteller Svein Vidar Engum, daglig leder i Elektro Nord om oppgaven som stod foran dem .

Til det krevdes det en fleksibel kabel som var lett å jobbe med, men det var ikke det eneste kravet.

SE PRODUKTET: Produktkatalogen for Nexans IFSI EASY

Valgte halogenfri kabel

Det var til slutt den halogenfri og relativt nye kraftkabelen Nexans IFSI EASY 1kV som ble valgt til prosjektet.

“ Valget var enkelt, fordi det ble stilt krav fra både kunden og byggherre om at det skulle være halogenfritt. Eierne av FollaCell er det østerriske papir- og emballasjekonsernet Mayr-Melnhod Karton, og valg av halogenfritt er vanligere andre steder i Europa. I motsetning til i Norge. I tillegg ble det krevd at det skulle benyttes kjente kvalitetsvarer ved installasjonen. ”

Svein Vidar Engum

Daglig leder, Elektro Nord

Heldigvis har Elektro Nord god erfaring med bruken av nettopp den halogenfri kabelen Nexans IFSI EASY.

– IFSI EASY fra Nexans er et produkt vi ofte har brukt i ulike sammenhenger, i ulike tverrsnitt på kablene. Men dette er den er første gangen vi trekker den dimensjonen med såpass store kabelstrekk, forteller han.

– Det kan by på litt utfordringer å jobbe med kabler i store dimensjoner over lange strekk, så vi var vel på det meste 6 mann i sving for å håndtere kabelen. Men vi opplever produktet som bra i bruk.

SE OGSÅ: Trond Simonsen fra OneCo Elektros erfaring med IFSI EASY

Foto: Elektro Nord

Flere grunner til å velge produkter fra Nexans

Elektro Nord er Miljøtårnbedrift og har fokus på å være ledende innen kundeservice og bærekraft. De er opptatt av å velge gode løsninger for fremtiden, og da er det naturlig å velge kvalitetsprodukter produsert lokalt i Norden, fremfor produkter som fraktes langveis fra.

– Både vi, og ikke minst Elkonor som vi er medlem av, har en bærekraftsstrategi hvor et av prinsippene er at varene skal være kortreiste og med minst mulig CO2-utslipp. At Nexans IFSI EASY™ er produsert i Norden er derfor en bonus, forteller Svein Vidar.

Svein Vidar forteller at både de selv og Elkonor er bevisste på å velge annerkjente merkevarer og kvalitet fremfor å kun se på pris.

“ Det er viktig for både Elektro Nord og Elkonor å være bevisste på å velge annerkjente merkevarer og kvalitet fremfor kun å se på pris. Ikke for enhver pris selvfølgelig, alt må klaffe, men IFSI EASY var et konkurransedyktig produkt både på pris og kvalitet. ”

Svein Vidar Engum

Daglig leder, Elektro Nord

Lokal kompetanse mye verdt

I tillegg til konkurransedyktighet og pris, var lokal kontaktperson også viktig i valget av leverandør.

– Vi valgte Nexans på grunn av kvalitet, og ikke minst fordi vi har en god dialog med Eirik som vi stoler på. Samarbeidet har vært veldig bra.  Vi får svar på det vi har spørsmål om, og Nexans er flinke til å følge opp dersom det er noe – og svarer alltid på telefonen.

– Det er jo også noe vi setter pris på – at vi har en person som er til stede lokalt som vi faktisk vet hvem er, avslutter han.

IFSI EASY™
Se produktet her!

IFSI EASY™ en nye generasjonen kraftkabel utviklet etter forespørsel fra kunder som ønsket en mer smidig og letthåndterlig halogenfri kabel.

Les mer om IFSI EASY™ her!