Selskap

Nexans fullfører oppkjøpet av Reka Cables for å elektrifisere Norden

26. apr. 2023
Velkommen Reka!

Nexans kunngjør at oppkjøpet av Reka Cables er fullført, et premiumselskap som er aktivt innen produksjon av høy-, mellom- og lavspenningskabler.

• Med en omsetning på 172 millioner euro i 2022 er dette oppkjøpet fullt i tråd med konsernets strategiske ambisjon om å bli en ren aktør innen elektrifisering som er forpliktet til å bidra til karbonnøytralitet innen 2030.
  • Nexans og Reka Cables vil forene sine ideer og sin ekspertise i hele Norden. Det sammenslåtte selskapet vil fortsette å være i front når det gjelder bærekraft og innovasjon, for å kunne levere kabler av høy kvalitet og sikkerhet til nordiske kunder.

Paris, France, april 26, 2023 – Nexans kunngjorde i dag at oppkjøpet av Reka Cables er fullført, en førsteklasses produsent av høy-, mellom- og lavspenningskabler i Finland, fra Reka Industrial (notert på NASDAQ Helsinki Ltd.) etter godkjennelse fra myndighetene.

Dette oppkjøpet markerer en ytterligere milepæl for Nexans' ambisjon om å bli en ren aktør innen elektrifisering, med fokus på hele verdikjeden. Reka Cables, med hovedkontor i Hyvinkää i Finland, har levert kabler av høy kvalitet til kunder innen energi, infrastruktur og bygg i over 60 år.

Selskapet driver tre produksjonsanlegg i Finland som vil supplere Nexans' eksisterende virksomhet i Sverige og Norge. I 2022 rapporterte Reka Cables en omsetning på 172 millioner euro og en EBITDA på 11 millioner euro.