Telekom

Nexans lanserer INFRABIRD™ - en innovativ løsning for å sikre FTTH utendørsskap og fiberoptiske bredbåndtilkoblinger

27. nov. 2020

• Med INFRABIRD™ kan gateskap bli oppgradert på bare noen få minutter med en sikker, nøkkelfri adgangskontroll.
  • Nettverksoperatører kan bruke mobil- eller web-applikasjoner til å overvåke status på deres viktige infrastrukturnoder og loggføre alle aktiviteter.

Paris, 19. oktober 2020 - Nexans har utviklet en innovativ løsning til å hjelpe teleselskaper med å hindre uautorisert tilgang til sine gateskap og noder. Denne intelligente nøkkelfrie adgangs- og (IoT) overvåkingssystem heter INFRABIRD™. På bare noen få minutter er et passivt skap oppgradert til en smart skytilkoblet node.

INFRABIRD™ -løsningen er basert på lavspenningssensorer som kobler bredbåndskapene til IoT-nettverk, som LoRa og Sigfox. Løsningen inkluderer også en smart lås, f.eks. batterifri ILOQ S50, for å tilby nøkkelfri adgang for autorisert service-personell, samt mobil- og webapplikasjoner. Når dette installert vil kan teleoperatører sikre sine kritiske bredbåndsnoder ved å overvåke status og aktivitetslogg.

“ Den største fordelen med INFRABIRD™ er at den hjelper kundene våre med å forbedre servicenivået, ved å gjøre
bredbåndskapene sikrere, og gi en raskere responstid ved feil. ”

Thibault Goulin

Leder for digitale løsninger hos Nexans

«Vi har utviklet denne løsningen i nært samråd med kunder som fortalte oss at de hadde store problemer med å opprettholde sikkerheten i uteskapene. De ønsket et system som informerte om noen prøvde å trenge inn, eller enklere ting som at noen ikke lukket døren ordentlig, noe som kunne utgjøre en risiko for publikum», sier Thibault Goulin.

Nexans har brukt sin ekspertkunnskap innen fiberoptiske nettverk til å utvikle INFRABIRD™ som en del av produktsortimentet vi tilbyr bredbåndsoperatører. Løsningen er ment for ettermontering på utendørsskap og noder som inneholder fiberoptikk for bredbåndsforbindelser mellom netteiere og kommersielle operatører. Systemet installeres raskt og enkelt, spesielt da det ikke er behov for ekstra strømforsyning eller fiberoptiske kabler. Trådløs drift uten behov for bytte av batterier reduserer også behovet for vedlikehold.

Siden lanseringen har allerede rundt 40 INFRABIRD™-systemer blitt installert på sensitive bredbåndsnoder. Nexans forventer at dette tallet vil øke eksplosivt i takt med den høye bredbåndsutrullingen. I Frankrike regner man med at over 50.000 skap vil være utstyrt med INFRABIRD™ eller et tilsvarende system innen 2025.

Nexans har her utviklet en referanseløsning som snart vil sette standarden for sikring av dine høyhastighets infrastrukturforbindelser.

Din kontakt

Press Relations