Leggefartøyet C/S Nexans Skagerrak

For sikker legging av kabler på sjøbunnen

C/S Nexans Skagerrak er et av verdens mest avanserte kabelleggefartøy med det siste innen navigasjonssystemer. Svingskiven har en kapasitet på 7000 tonn kabel.

C/S Nexans Skagerrak la en 400 kV sjøkabel på tvers av Gibraltarstredet og en 576 km lang HVDC-kabel mellom Norge og Nederland. I samarbeid med Prysmian la Nexans en 275 km kraft-/fiberkabel på 1500 meters dyp mellom Mallorca og fastlands-Spania. C/S Nexans Skagerrak har også lagt 292 km med HVDC for Valhall-oljefeltet.

Skagerrak large picture


Nedgravingssystemet Nexans Capjet er utviklet for å gi effektiv beskyttelse av sjøkabler, umbilicals og rørledninger. Det er basert på water-jetting-prinsippet.

Graveenhetene har et spesialbygd LARS-system (Launch And Recovery System) som gir sikker og effektiv betjening fra skipet. Nexans har tre identiske Capjet-systemer med håndteringssystem.

Nexans Captrack ligger på sylindre oppå kablene når de legges. Captrack gir nøyaktig informasjon om plassering. Ved hjelp av dybdesensor, høydemåler og hellingsmåler oppnås en svært nøyaktig kontroll på bunnstrekket. Alle data overføres til kontrollenheten på overflaten.
 

 

Capjet

Launch And Recovery System

Nexans Captrack, positioning system

Nedgravingssystemet
Nexans Capjet

Spesialbygd
LARS-system

Posisjoneringssystemet
Nexans Captrack

 

Siden Nexans lanserte CAPJET-systemet i 1986, har de blitt brukt til å grave ned 8000 km med kabler og rørledninger over hele verden. Etter at Ormen Lange-feltet og NorNed-kraftkabelen, som er verdens lengste (576 km), ble fullført, har CAPJET også blitt brukt til å grave ned rørledninger på prosjektene Snøhvit, Tyrihans, Åsgard, Troll, Valhall, Statfjord C og Yacheng-feltet utenfor Hainan-øya i Sør-Kina-havet.