Pressemeldinger 2010

Nexans er tildelt kontrakt på sjøkabel mellom Finland og Estland til en verdi av 180 millioner euro. Kabelen skal sikre kraftforsyning mellom Finland og Estland

145 km kraftsjøkabel (DC) vil gi mer stabil kraftforsyning og bidra til utviklingen av kraftmarkedet i Østersjøregionen.

Nexans tildeles kontrakt på kraftkabel mellom Malta og Sicilia

15.12.10

100 km sjøkabel vil for første gang koble Malta til kraftnettet på det europeiske fastlandet. Dermed vil øya bli mindre avhengig av lokal kraftproduksjon og få en mer stabil kraftforsyning.

Mer...

Nexans tildeles kontrakt til en verdi av 10 millioner euro for å levere undersjøisk umbilical til gassfeltet Marulk på den norske kontinentalsokkelen

En 13,5 km lang umbilical for styring og kjemisk injeksjon skal knytte Marulk-feltet sammen med Alve-feltet.

Finansiell informasjon for tredje kvartal 2010

28.10.10

Resultatet bekrefter en årlig driftsmargin på 4,5 %.

Mer...

Nexans inngår viktig kontrakt med BP om undersjøiske umbilicals til gassfelt i Nordsjøen

Nexans Norway har inngått en kontrakt til en verdi av drøyt 14 millioner euro med BP Exploration Operating Company Ltd. i Aberdeen. I henhold til kontrakten skal Nexans levere et undersjøisk umbilical-system til gassfeltet Devenick i Nordsjøen.

Mer...

Fellesforetaket QICC, som Nexans er en del av, starter opp kommersiell kabelproduksjon ved ny fabrikk i Qatar

Den nye QICC-fabrikken i Mesaieed Industrial City er Nexans’ første fabrikk i Golf-statene.

Mer...

Nexans-kabler sørger for sikkerhet, ytelse og komfort på Bombardiers lokaltog av typen Francilien

25 000 km med Nexans' FLAMEX®-kabler, som er spesielt utviklet for jernbane, skal brukes til kraftforsyning, styring og dataoverføring på SNCFs lokaltog i Paris og omegn.

Mer...

Nexans tildeles kontrakt til en verdi av 64 millioner euro for levering av høyspent sjøkabel mellom Nea Makri og Polypotamos i Hellas

Nexans har inngått en kontrakt til en verdi av 64 millioner euro med Hellas' største kraftselskap, PPC (Public Power Corporation), om å designe, produsere og installere den nye høyspente AC-kraftkabelen mellom Evvia og regionen Attika på fastlandet.

Nexans' halvårsresultater 2010

28.07.10

Salget tar seg opp i andre kvartal, men halvårsresultatet påvirkes av den vanskelige starten på året.

Verdensrekord i Oslofjorden: Nytt kabelanlegg

Statnett har tildelt Nexans Norway en kontrakt på Oslofjord II-kablene som skal erstatte det gamle kabelanlegget i Oslofjorden. Anlegget vil bestå av 3 420 kV PEX-isolerte kraftkabler og 6 420 kV papirisolerte kabler. PEX-delen av anlegget vil bli den største i sitt slag i verden. Kontrakten har en verdi på ca 840 MNOK.

Mer...

Nexans skal levere undersjøiske array-kabler til offshore-vindparken Lincs utenfor østkysten av England

Nexans er tildelt en stor kontrakt fra Lincs Wind Farm Limited for å levere de undersjøiske array-kablene med middels spenning og tilhørende utstyr til offshore-vindparken Lincs på 270 MW utenfor østkysten av England.

Nexans investerer i fremtiden

Grimsås, 21. juni 2010 – Nexans IKO Sweden AB har besluttet å utvide kraftkabel-fabrikken med en investering på 20 millioner svenske kroner. Hovedhensikten er å skape rom for fortsatt vekst innen halogenfrie kabler.

Nexans innfører grønne tromler

Paris, 22. juni 2010 – Nexans, et verdensledende selskap innen kabelindustri, har ytterligere styrket satsingen på bærekraftig utvikling ved å innføre "grønne tromler".

Mer...

Nexans inngår rammeavtale med Nordex om levering av WINDLINK®-kabelsett og -pakker

Nexans har inngått en rammeavtale med Nordex om å levere tilpassede WINDLINK®-kraftkabelsett og -pakker for vindparkprosjekter på land over hele Europa.

Nexans lanserer SHIPLINK™, kabelløsninger og -tjenester for skip og plattformer

Nexans har lansert SHIPLINK™ som det nye merket for kabelløsninger og -tjenester for skipsbyggings- og offshore-sektoren.

Mer...

Nexans ferdigstiller sjøkabel som skal gi pålitelig kraftforsyning til Pemba i Zanzibar

Nexans har ferdigstilt en ny, 75 km lang sjøkabel mellom Pemba, den nest største øya i øygruppen Zanzibar, og det nasjonale kraftnettet på fastlandet i Tanzania.

Mer...

Nexans launches a capital increase reserved for its employees

19.05.10

Nexans announced on February 10, 2010 the implementation of a new employee shareholding plan.

Mer...

Nexans lanserer HYPRON®, et nytt og miljøvennlig alternativ til blymantlede kabler for olje- og gassinstallasjoner på land

Nexans har utviklet HYPRON®-serien, et nytt og miljøvennlig alternativ til blymantlede kabler for kraftoverføring, styring og instrumentering i den landbaserte olje- og gassindustrien.

Resultater første kvartal 2010

22.04.10

Nexans kunngjorde 22. april salgstall på 1,350 milliarder euro i første kvartal av 2010 (971 millioner euro med faste priser for ikke-jernholdig metall*).

Mer...

Superledende mellomspent-kabel fra Nexans fører rekordhøy strømstyrke: 3 200 A i belastningssyklustester

Laboratoriemålinger i superkabelprosjektet Endesa viser at det lar seg gjøre.

Mer...

Nexans' kabelløsninger og tjenester bidrar til smartere kraftnett

Nexans deltok på Smart Grids Europe 2010 for å vise hvordan våre topp moderne kabelløsninger og tjenester kan bidra til smartere kraftnett.

Mer...

C/S Nexans Skagerrak klar til å sjøsettes etter omfattende ombygging og oppgradering

Nexans har økt et av verdens mest avanserte kabelleggingsskip, C/S Nexans Skagerrak, sin kapasitet ytterligere etter en vellykket ombygging og oppgradering. Skipet vil om kort tid bli sjøsatt fra verftet Cammell Laird Shiprepairers and Shipbuilders Ltd. i Birkenhead i England.

Nexans vinner Energy Master Award 2010 for sin superledende strømbegrenser

Hürth, 17. mars 2010  - Nexans har vunnet Energy Master Award 2010 for sin superledende strømbegrenser. Prisutdelingen foregikk 15. mars, kvelden før den tre dager lange Energy Masters-konferansen, i TV-tårnet i Berlin.

Mer...

Nexans viste innovative kabelløsninger og umbilicals på OTC

Nexans deltok på OTC 2010 for å presentere sine kabelløsninger og sin ekspertise på umbilicals.

Mer...

Nexans inngår kontrakt til en verdi av 9,5 millioner euro om å levere FLAMEX®-kabler til høyhastighetstog i Kina

Over 10 000 km med FLAMEX®-kabler til 79 togsett

Mer...

Nexans lanserer en ny generasjon av bøyevennlig fiber for FTTH

Nexans is a gold sponsor for the FTTH Council Europe 2010 (February 24-25, 2010).

Mer...

Nexans leverer tilbehør til høyspentkabler til fase 2 av Xi'an Xianyang International Airport i Kina

HV-tilbehør brukes til kabelspleising og -termineringer i flyplassens transformatorstasjon.

Mer...

Nexans inngår kontrakt til en verdi av 13 millioner euro om å levere kraftkabler til vannkraftverket Linth-Limmern i Sveits

Nexans skal levere en nøkkelferdig løsning bestående av 380 kV EHV-kabler (Extra High Voltage) som skal kobles til det nasjonale kraftnettet i Sveits.

Nexans' årsresultat for 2009

10.02.10

Nexans viser evne til tilpasning i økonomiske krisetider.