Selskap

Nexans inngår avtale om oppkjøp av La Triveneta Cavi.

13. feb. 2024

9. februar kunngjorde Nexans at de hadde signert en avtale om å kjøpe La Triveneta Cavi, et selskap med anerkjent fortreffelighet i det europeiske mellom- og lavspenningssegmentet.

La Triveneta Cavi er plassert i Italia og produserer i hovedsak lavspentkabler til bygninger, infrastruktur, brannsikre kabelsystemer og fornybar energi i 30 land. Bedriften ble grunnlagt i 1965 av Ermenegildo Scalabrin, Gastone Massignan og Bruno Gobetti. Det sysselsetter omtrent 700 personer og har generert inntekter på mer enn €800 millioner de siste tolv månedene. La Triveneta Cavi har en førsteklasses industrivirksomhet i Italia, som inkluderer tre kabelproduksjonsenheter med effektiv logistikk i Brendola og Tolentino, samt eget kobbertrekkverk i Montecchio, Maggiore.

Nexans ser en rekke strategiske fordeler med oppkjøpet:

• Nexans implementerer sin strategi: Det foreslåtte oppkjøpet er et betydelig skritt fremover i Nexans sin strategi om å bli en ren elektrifiseringsaktør. Nå tilfører de en kjent aktør med lang tradisjon for førsteklasses innovasjon og industrielle plattformer, samt et meget erfarent lederteam med en sterk merittliste.

• Fordeler for kundene: Oppkjøpet innebærer en styrking av Nexans portefølje av installasjonskabler for å møte det store markedsskiftet mot brannsikkerhet: Den globale etterspørselen etter brannsikkerhetskabler forventes å øke med ca +13 % CAGR i løpet av perioden 2021-2030.

• En verdifull transaksjon for Nexans aksjonærer: Oppkjøpet av La Triveneta Cavi vil generere synergier og dermed verdi for aksjonærene. Disse synergiene forventes å oppnås gjennom integreringen av La Triveneta Cavis virksomhet i Nexans, sammen med introduksjonen av Nexans' egenutviklede programmer, SHIFT Performance og SHIFT Prime, for å forbedre kundefokus og verdiøkende løsninger.

“ Oppkjøpet av La Triveneta Cavi vil være en viktig milepæl på vår reise mot å bli en ren aktør innen elektrifisering. Italia er den tredje største økonomien i eurosonen, den nest største produksjonsøkonomien i Europa, med høyt utdannet talent og anerkjent fortreffelighet innen forskning og utvikling og industrielle prosesser. Vi er veldig glade for å kunne ønske La Triveneta Cavis 700 ansatte velkommen til den større Nexans-familien. La Triveneta Cavi vil gi Nexans en omsetning på mer enn 800 millioner euro, fire produksjonsenheter med teknologiske plattformer som vil styrke vår produktportefølje og muliggjøre raskere lanseringer av nye bærekraftige tilbud i markeder med høy etterspørsel. Kombinasjonen av Nexans og La Triveneta Cavi vil være en reell katalysator for kabelproduksjon "Made in Italy" i Veneto-regionen i Italia, og bringe betydelige investeringer og arbeidsplasser til La Triveneta Cavi ”

Christopher Guérin

Nexans konsernsjef

Mariano Peripolli, administrerende direktør i La Triveneta Cavi mener at selskapet har funnet den rette partneren i Nexans:

“ Nexans vil gi betydelige ressurser til å utvide La Triveneta Cavis virksomhet ytterligere, spesielt for å akselerere introduksjonen av brannsikkerhetsteknologi. Ved å kombinere vår entreprenørånd med Nexans banebrytende og fleksible kultur, er vi klare til å drive innovasjon og skape transformative effekter. Vi er stolte over å ha funnet den rette partneren som kan forbedre arbeidet våre ansatte har gjort så langt og fortsette utviklingen av selskapet vårt. ”

Mariano Peripolli

Administrerende direktør i La Triveneta Cavi
PRESSEMELDING
Les hele pressemeldingen

Du kan lese hele pressemeldingen på Nexans Groups nettside: Nexans enhances portfolio in Europe with an agreement to acquire iconic La Triveneta Cavi

Bekreft